Arduino + LED Matrix

Aku suka sangat dengan arduino ni. kali ni aku cuba main dengan dot matrix pulak. jd projek ni menggunakan 8x8 led matrix (WLG M23088A7B Unp) mcm kat bawah nih.

Dah lama mende ni duduk dalam almari aku pasal aku tak reti nak guna. satu lagi sebab aku tak guna sangat benda ni.






sambungan arduino ke matrix..
arduino -->matrix
2                  R6
3                  R7
4                   C3
5                   C5
6                   R1
7                  R2
8                   C8
9                  R8
10                  C6
11                 R3
12                  R5
13                   C1
14(A0)           C2
15(A1)          R4
16(A2)           C4
17(A3)           C7


pastu upload coding kat bawah ni. kod ni aku cedok kat internet gak. bukan aku yang buat
matrix.ino

tp sebelum upload code tu, korang kena import library dulu. download library .zip kat bawah ni
frequency2timer.zip

cara-cara nak import library, korang boleh tengok kat website bawah ni
how to install library

ok lepas tu baru boleh upload.. siap
setakat ni aku malas nak main2 dengan kod tu sebab aku tak guna sangat matrix ni.


nota kaki:
1) kaki dot matrix ni berbeza untuk jenis common negative dan common positive.
yang aku punya ni common negative. rujuk datasheet untuk lebih faham.

2) Kalau korang rujuk kat internet, ada yang mulakan kiraan column dari atas ke bawah dan ada yang mulakan kiraan dari bawah ke atas. Sama juga dengan kiraan untuk row. Jadi sebab itulah ada nyalaan LED berterabur.

3) untuk menggunakan lebih dari satu matrix, lebih baik gunakan led display driver MAX7219 yang boleh menghasilkan lebih banyak output. rujuk internet


rujukan:

No comments:

Post a Comment

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...